måndag 13 februari 2017

Skidskola och morgonrutiner

Söndagen tillbringade vi i Grönklitt. På förmiddagen åkte jag och D1 i backen tillsammans med kompisarna från Avesta medan sambon tog en tur med Stina i fjällpulkan. 

Sambon och D2 på tur. 
Gammalt möter nytt - Mountain buggy:ns liggdel passar perfekt i Segebadenpulkan

Lagom till lunch kom de efterlängtade kusinerna och eftermiddagen tillbringade vi så klart med dem. De har hyrt stuga i Grönklitt, så denna vecka kommer vi tillbringa mycket tid där uppe tillsammans med dem.

Efter söndag kommer som bekant måndag och för sambon innebar det morgontåget till jobbet. För D1innebar det att skidskolan, som hon så länge har längtat efter, äntligen börjar. För mig innebär det att jag är ensam med tjejerna i husvagnen och dessutom har en tid att passa (skidskolan).

För att få det att fungera så smidigt som möjligt förbereder jag så gott som allt som går att förbereda kvällen innan. Det är ju inte så kul att komma fram till backen och inse att pjäxor eller barnens vantar är kvar i husvagnen, så därför brukar jag vara rätt noga och lägga fram klädhögar med vad var och en ska ha på sig.  På så sätt går ju också påklädningen väldigt snabbt och smidigt.

När morgonen så kommer brukar jag fokusera på att D1 ska bli klar först. Sen får hon vara ute och leka medan jag i kan mata D2 och packa ihop det sista i lugn och ro. På detta sätt så blir det helt enkelt minimalt med tjafs och hela familjen får en bra start på dagen.

D2 leker i snöhögen utanför husvagnen 

Det är inte bara kusinerna som är på plats i Grönklitt utan även barnens farmor och farfar vilket både är trevligt och underlättar logistiken. På förmiddagen fick D2 hänga med farfar ut i pulkan medan D1 gick i skidskolan och jag fick chansen till några egna åk i backen. 

Äntligen skidskola!

På eftermiddagen bytte vi av varandra. Jag och farmor tog en lugn tur med D2 i pulkan medan farfar och farbror tog hand om de andra barnen i backen.

Min tur att dra pulkan


Farmor fixar logistiken! 


Andra dagen i rad som vi fått se en helt magisk solnedgång från stugan

I natt var det bestämt att D1 skulle få sova över i stugan så när kvällen kom var det bara jag och D2 som åkte tillbaka till husvagnen. Lite konstigt att bara vara vi två här i husvagnen. Det är så ovanligt lugnt och tyst och framför allt så mycket svängrum! :-)

I morgon tar jag och D2 sovmorgon (hoppas jag…) så får farfar se till att D1 kommer i tid till skidskolan.


Tack och god natt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar