måndag 27 februari 2017

Folkfesten har börjat!

Vinterns höjdpunkt här i Mora, Vasaloppsveckan, har börjat. Eller börjat och börjat, den är nästan redan halvvägs!

Idag är det måndag så sambon fick gå upp i ottan och ta morgontåget till jobbet. Vi tjejer sov ett par timmar till och inledde sedan dagen med lite skidåkning i Vasaloppsspåret.

Föråkare på måndagens öppet spår - först i mål!
Dessa dagar får man anpassa tiden i spåret utifrån Vasaloppsprogrammet. Idag var det öppet spår och de första deltagarna beräknades komma i mål ca 11:30 och då ska man ju helst inte vara i vägen. I ryggsäcken hade D1 med sig varm saft, russin, nötter och kexchoklad så efter målgång blev det fikapaus på läktaren innan vi vände hemåt igen.

Efter lunch blev det en sväng till Älvdalen för att köpa skatepjäxor. Känner att mina drygt 20 år gamla trotjänare inte riktigt håller måttet längre. Inser också att det hänt en del utveckling sedan dess. Provade 3 olika modeller men var inte helt nöjd med någon av dem så nu har försäljaren beställt hem en fjärde modell som jag både hoppas och tror att jag kommer bli nöjd med.

Utflykten till Älvdalen gjorde dock att vi misslyckades katastrofalt med dagens supporteruppdrag. Inte en enda av de vi kände som åkte öppet spår idag lyckades vi heja fram i spåret. Idag när alla så välförtjänt borde fått extra mycket pepp efter 9 mils slit i snövädret. Vi skäms lite och lovar bättring resten av veckan.

Annars så inledde vi helgen med att vi kom upp till husvagnen i torsdags kväll och sambon åkte kortvasan i fredags. Jag och tjejerna följde med till Oxberg och kollade in starten.

Startled 10 på kortvasan ger sig iväg

Vinterns första utelunch
Sambon på väg mot mål i kortvasan

Jag som inte anmält mig till något lopp denna vecka kände direkt när vi kom upp i torsdags kväll att en tjejvasa i solsken nog skulle vara rätt trevligt ändå. Så självklart blev det en start.

Redo för start i tjejvasan

Denna fina skylt hade mina älskade supportrar fixat

Resultatet blev 12 sekunder långsammare än förra året men jag är ändå väldigt nöjd. D2 är ju inte ens 4 månader än så jag är både glad och tacksam över att ha en kropp som klarar av att åka skidor.

Efter loppet blev det lunch på kinarestaurangen och några timmar  i mässtältet. D1 är fenomenal på att charma till sig mängder av godis och reklamprylar. När vi senare på kvällen var på hemväg och de sista åkarna var på väg mot mål utbrast D1 "Det verkar som att Nattvasan redan börjat".

På söndagen tog vi en liten paus från Vasaloppet och tillbringade dagen i Grönklitt. Sambon tog med D2 i pulkan på Kallbolsrundan medan jag och D1 hängde i backen med några kompisar.


Here we go again - blå himmel, sol och snö under skidorna

Kul med kompis i blåbärsskogen

Några av de sista löparna på väg mot mål på söndagens öppet spår

Till er som åker Halvvasan i morgon önskar vi en bra dag i spåret och lycka till!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar